Vandaag als toehoorder aanwezig geweest bij de Masterclass Buxtehude/Bach in de Nicolaaskerk van Purmerend. Omdat de ruimte rond de speeltafel beperkt is hadden wij in de kerk een scherm geplaatst en voor het geluid enige versterking met een zogenoemd body pack microfoon (dat had ik gisteren al klaar gezet). In het begin werkte de microfoon niet zo goed maar een nieuwe batterij bracht uitkomst.
Het Garrels-orgel is bij uitstek geschikt voor dit repertoire. De akoestiek van de Nicolaaskerk is niet overdadig en hierdoor komen alle details in de muziek erg mooi tot zijn recht.
Tjeerd van der Ploeg begon de klas met een korte verhandeling over de invloeden die hebben geleid tot Buxtehude’s en Bach’s muziek. Bij Buxtehude denken wij al gauw aan Tunder en Scheidemann maar een link met Lorentz is even goed mogelijk (Lorentz introduceerde de Italiaanse stijl in Denemarken). Lorentz trouwde met de dochter van Preatorius. En heeft Buxtehude gestudeerd bij Scheidemann of Weckmann? Maar zoals ik begreep zijn er niet zoveel feiten van de tijd. Over Bach is ook veel verteld en waardoor hij is beïnvloed.
Op het orgel werden diverse werken uitgevoerd en zeer uitgebreid door Tjeerd behandeld. Aandacht aan articulatie, circulatio, rethorica, Stylus fantasticus. Verschil in Italiaanse en Franse invloeden. Frescobaldi, , Walther en Matthison. Teveel om allemaal te benoemen, Tjeerd heeft voor ons een hand-out gemaakt met de nodige “highlights”
Tussen de middag ging iedereen lunchen bij het ‘hoedje van de Koningin’ tegenover de kerk. Een gezellig intermezzo.
Wat ik jammer vind is dat er bij dergelijke dagen (wij hebben er de afgelopen jaren genoeg georganiseerd) conservatoria studenten vaak ontbreken.
Een erg mooie en leerzame zaterdag.
Uitgevoerde werken.
Buxtehude
„Nun bitten wir den Heiligen Geist“ (BuxVW208)
Präludium und fuge nr. 24 uit: Sämtliche Orgelwerke Band II
Toccata (BuxVW157)
Ciacona
Bach
Uit Acht kleine Praeludien und Fugen: VI. Praeludium and Fuga
„Ich ruf zu dir, herr jesu christ“, met de prestant van het rugwerk uitkomend.
„Liebster Jesu,wir sind hier“ Band 5 (aanhang), uiteraard met de Sexquialter van het rugwerk begeleid met de Prestant van hoofdwerk.
Trio super “Herr Jesu Christ Dich zu uns wend”
(Peter Hengstman)